Którą wybrać?
Cztery nacje dostępne w grze
zdecydowanie różnią się od siebie. Ten artykuł ma na celu przybliżenie
specyfikacji każdej z nich, aby gracze mogli wybrać najlepszą dla siebie. Nację
można wybrać na podstawie stylu gry jaki się preferuje (różne właściwości
danych krajów wymuszają inny styl gry) lub też po prostu na podstawie tego
który z dostępnych narodów kojarzy nam się najbardziej pozytywnie. Np. ktoś
wybiera grę Wielką Brytanią bo źle kojarzą mu się Niemcy, ktoś inny wybiera
ZSRR bo lubi czterech pancernych, a ktoś inny III Rzeszę bo odpowiada mu jej
styl i uzbrojenie. Właściwie każdy powód wyboru, nawet najbardziej błahy, jest
dobry. Najważniejsza jest przecież radość z rozgrywki.
Zacznijmy od stanów
zjednoczonych. Większość z Was pewnie
oglądała wiele amerykańskich filmów czy seriali wojennych jak „Szeregowiec
Rayan” czy „Kompania Braci”. Być może spodobały się Wam one na tyle iż to
właśnie tą nacją chcecie grać? Stany zjednoczone to bardzo specyficzna nacja,
pod każdym względem. Leży daleko od europejskiego teatru działań, przez co może
bardzo rozbudować swoje wojska w bezpiecznej odległości od potencjalnych
wrogów. USA jest też bardzo bogate w surowce. Jeżeli chodzi o wojska pancerne można
powiedzieć że ta nacja jest typem „masowej”. Mimo iż jej sprzęt nie jest tak „groźny”
jak sprzęt sowiecki czy niemiecki to nadrabia te wady ilością. Shermany, czołgi
M3 czy niszczyciele M10 mogą być produkowane w olbrzymich ilościach. Oczywiście
znajdzie się też sprzęt wyższej klasy, jak choćby M26. Również jeśli chodzi o
zasoby ludzkie USA ma przewagę nad III Rzeszą czy Wielką Brytanią. Mimo iż w
kwestii broni pancernej USA ustępuje innym nacjom jest bezkonkurencyjne jeśli chodzi
o marynarkę i lotnictwo. Ilość dostępnego sprzętu i różnych właściwościach sprawia
że żadna inna nacja nie może się z nią równać. Duża ilość lotniskowców
(niektóre nacje wcale ich nie posiadają) czy wiele dostępnych samolotów o
specyficznych właściwościach (nowoczesne myśliwce nocne) oraz bardzo
rozbudowane etaty dla tych jednostek, są tego przykładem. Solidnie rozwinięta
jest także artyleria, choć brakuje nieco dobrej armaty przeciwpancernej.
Zalety:
Marynarka
Lotnictwo
Masowość broni pancernej
Zasoby ludzkie
Wady:
Słaba jakość broni pancernej
Brak dobrej armaty przeciwpancernej
Całkowitym przeciwieństwem USA
w naszej grze są hitlerowskie Niemcy. Położone w europie są w bliskości z
potencjalnymi wrogami. By zdobyć nowe surowce muszą najechać sąsiednie kraje
(Polska, Czechy, Rumunia). Z początku niemieckie wojska pancerne są proste i
tanie, by potem przez Pantery i Tygrysy oraz pojazdy zbudowane na ich podstawie
zmniejszyć ilość na rzecz jakości. Czołgi niemieckie są drogie w produkcji i eksplantacji,
jednak w walce jeden na jednego, bez wsparcia lotnictwa i artylerii potrafią
zadać duże straty przeciwnikowi. Podobnie sprawa ma się z lotnictwem. Niemcy
produkują samoloty odrzutowe które są świetnie uzbrojone, jednak drogie w
produkcji. Brak także ciężkiego bombowca. Jeżeli chodzi o zasoby ludzkie Niemcy
dysponują zdecydowanie mniejszym potencjałem niż USA. III Rzesza posiada dobre
okręty wojenne i łodzie podwodne, brak jej natomiast lotniskowców. Na wysokim
poziomie stoi artyleria, która podobnie jak czołgi jest niestety droga.
Zalety:
Wysokie jakości broń pancerna
Wysokiej jakości lotnictwo
Wysokie jakości artyleria
Dobre okręty wojenne i łodzie
podwodne
Wady:
Wysoka cena produkcji i
utrzymania wyżej wymienionych
Brak ciężkiego bombowca
Brak lotniskowca
Brak lotniskowca
Związek radziecki jest czymś
pomiędzy USA i Rzeszą. Podobnie jak USA zajmuje ogromne terytorium bogate w
surowce. Również posiada ogromne zasoby ludzkie. Dużym plusem jest tutaj
kawaleria, nie dostępna w innych nacjach. Jeśli chodzi o broń pancerną jest gdzieś
pomiędzy masowością USA, a groźnym sprzętem niemieckim, choć zdecydowanie
bliżej im do Stanów Zjednoczonych. T-34 jest podobnie jak Sherman produkowany
masowo, choć nie brakuje też bardziej śmiercionośnych machin jak IS-2, IS-3 czy
T-44. Łatwo dostępna i rozbudowana jest też artyleria, jedna z
najpotężniejszych w grze. Wadą jest natomiast prymitywne lotnictwo. Na początku
gry ZSRR posiada bardzo prymitywne lotnictwo, które z czasem nieco się
poprawia, brak jednak dwusilnikowych myśliwców czy myśliwców odrzutowych.
Prymitywna jest również marynarka.
Zalety:
Zasoby ludzkie i kawaleria
Broń pancerna
Artyleria
Wady:
Lotnictwo
Marynarka
Ostatnią nacją jest Wielka
Brytania. Odizolowana podobnie jak USA, posiada jednak dużo mniej terytoriów i
zasobów ludzkich. Wymusza to szybką ekspansje na kontynent. Na uwagę zasługują
bardzo ciekawe siły pancerne. Nie występuje tu podział na czołgi lekkie,
średnie i ciężkie jak w innych nacjach, a na lekkie, szybkie i piechoty.
Wymusza to specyficzną taktykę gry. Lotnictwo i marynarka są bardzo
rozbudowane, ustępują tylko USA. Na dobrym poziomie jest również artyleria,
podobna do amerykańskiej jednak z dobrą przeciwpancerną 17-funtową armatą.
Zalety:
Marynarka
Lotnictwo
Artyleria
Innowacyjne podejście do broni
pancernej
Wady:
Położenie geograficzne