Wozy Bojowe
Proces tworzenia gry składa się z
wielu etapów. Oprócz projektowania modeli i kreowania systemu rozgrywki, równie
ważne jest pozyskiwanie informacji. W celu odnalezienia potrzebnych nam
wiadomości przeszukiwaliśmy fora internetowe,
wertowaliśmy książki i oglądaliśmy filmy dokumentalne. Nierzadko korzystaliśmy
także z czasopism o tematyce militarnej. Szczególnie przydatne były monografie
pojazdów bojowych. Tak się składa, że w maju zaczęła ukazywać się nowa seria
tego typu.
„Wozy bojowe” idealnie wstrzeliły
się w to, czego potrzebowaliśmy. Ale po kolei. Przy tworzeniu gry najbardziej
użyteczne są dla nas właśnie monografie. Są one pewnym źródłem wiedzy, w którym
znajdujemy dane dotyczące parametrów technicznych danego pojazdu, jego użycia w
poszczególnych bitwach oraz organizacji jednostek, w których służył. Te trzy
informacje są niezbędne do tworzenia gry. Prawie równie ważne są dla nas wzory
malowań oraz schematy. To wszystko oczywiście znajdziemy w „Wozach bojowych”.
Ponadto dowiemy się także jak wygląda proces produkcyjny, a także czy zachowały
się jakieś egzemplarze danych pojazdów. Akurat te rzeczy przy tworzeniu gry nie
mają większego znaczenia, ale dla nas - jako miłośników broni pancernej – są
niezmiernie ważne
Informacje zawarte w „Wozach
bojowych” i innych monografiach są o wiele bardziej szczegółowe i rzetelne od
tego, co znajdziemy na popularnej Wikipedii. Mówi się, iż wiedza kosztuje -
okazuje się, że niekoniecznie. Dwadzieścia złotych to naprawdę niedużo jak na
sto stron monografii. Jestem właśnie po lekturze dwóch pierwszych numerów i z
czystym sumieniem mogę je polecić. Siłą rzeczy wiele informacji musi pokrywać
się z innymi dostępnymi opracowaniami. Jednak tutaj znajdziemy jeszcze więcej.
Jak dla mnie szczególnie „zaplusowały” informacje dotyczące zakupu Tygrysa przez
Japończyków, służbyPanzer VI w armii Węgier oraz opis działań Tygrysów w
obronie Berlina. Podczas obrony stolicy III Rzeszy panował wielki chaos,
toteż ciężko odnaleźć jakiekolwiek informacje na temat tego, jakie pojazdy i z
jakich jednostek brały w niej udział. Kolejną zaletą jest rozdział o użyciu
bojowym Tigerów z podziałem na Afrykę, Sycylię, Włochy, Front Zachodni i
Wschodni. Dla zwykłego czytelnika nie ma to większego znaczenia, ale nam
pozwoli o wiele lepiej usystematyzować informacje przy tworzeniu bitew.
Drugi numer „Wozów bojowych”
dotyczy Leoparda 2. Jest to czołg współczesny i siłą rzeczy nie znajdzie się w
naszej grze, ale monografie czołgów podstawowych trzeciej generacji w języku
polskim są na wagę złota. Podobnie jak w pierwszym numerze, znajdziemy tu informacje
o projektowaniu czołgu, jego procesie produkcyjnym, służbie i zastosowaniu
bojowym. Wszystko to uzupełnione zostało fotografiami, wzorami malowań i
schematami. Warto się tym zainteresować – chociażby ze względu na to, że
Leopardów 2 w wersji A4 i A5 używa wojsko polskie.
Podsumowując- „Wozy bojowe” to
bardzo ciekawe wydawnictwo. Czasopismo jest dla nas bardzo pomocne przy
tworzeniu gry. Serdecznie polecamy!