Parę słów o tym czym jest "Kampania"
W poprzednim wpisie wspomniałem o kilku zagadnieniach
które teraz rozwinę.
Jak już
wspomniałem wcześniej "Kampania" to projekt gry planszowej w realiach
drugiej wojny światowej opartej na stworzonym przeze mnie systemie B&C
(Build and Conquer). To bardzo prosty, podatny na modyfikację, sposób rozbudowy
armii i wykorzystania jej do podbicia terenów przeciwnika. W uproszczeniu
zakłada on budowę fabryk, dostarczenia do nich surowców z których produkuje się
jednostki (czołgi, samoloty, artylerię, statki, działa samobieżne). Stworzone
jednostki zawiązujemy w grupy bojowe, zaopatrujemy w paliwo i wysyłamy do walki
z armiami przeciwników. W grze występują cztery nacje (USA, Wielka Brytania,
Trzecia Rzesza, Związek Radziecki) różniące się uzbrojeniem. Inne właściwości
mają wojska pancerne Wielkiej Brytanii, a inne Stanów Zjednoczonych, podobnie
lotnictwo Trzeciej Rzeszy różni się od lotnictwa ZSRR. To sprawia że każdą
nacją gra się nieco inaczej, gdyż należy wykonywać takie manewry w których
możemy wykorzystywać zalety wojsk pancernych czy lotnictwa kierowanej przez Nas
nacji. Przykładowo czołgi Wermachtu są z reguły kosztowne w produkcji,
skomplikowane w budowie i paliwożerne, ich zaletą jest jednak dobre
opancerzenie i duża siła ognia. Sprawia to iż Niemcy mają co prawda mniej
czołgów, jednak mają one wysoką wartość bojową. Całkiem odwrotną sytuację
zaobserwować możemy w armii USA. Są one nastawione przede wszystkim na ilość.
Zalewają oni przeciwnika masą stali na całym odcinku frontu. Nie są one tak
niebezpieczne jak czołgi niemieckie jednak swe wady nadrabiają ilością. Jeszcze
inną filozofię prezentują na tym pole Brytyjczycy. Ich czołgi nastawione są na
spełnianie konkretnych zadań (wspieranie piechoty, bądź też szybkie ataki na
tyłach wroga).
Jednak system
B&C to nie tylko budowa pojazdów o różnych właściwościach, dla różnych
nacji. Ważną rolę odgrywa tu możliwość rozwoju. Wojska pancerne, lotnictwo,
artyleria i wszystkie inne rodzaje uzbrojenia nieustannie rozwijają się przez
co możemy używać do podboju coraz groźniejszego uzbrojenia. Pamiętajmy jednak
że armie przeciwników również nieustannie się rozwijają. Często o wyniku bitwy
decyduje nie tylko ilość, ale także jakość użytych jednostek, dlatego
nieustanna ich modernizacja jest jednym z kluczowych czynników gry. Ewolucja
naszej armii może przebiegać na dwa oddzielne sposoby. Albo poprzez produkcję,
albo poprzez okres w którym toczona jest gra.
Z poprzedniego
postu dowiedzieliście się że gra toczona jest przy pomocy kości do gry i
modeli. Modele do gry symbolizują poszczególne, pojedyńcze jednostki np. czołgi
czy samoloty. Do tworzenia prototypu gry użyję zaprojektowanych przeze mnie
papierowych modeli (ze względu na koszt i szybkość ich wytworzenia), czemu
poświęcone będą kolejne posty na blogu. Być może z czasem zostaną one
zastąpione przez inne, bardziej zaawansowane i zrobione z trwalszych
materiałów. Mają one za zadanie jedynie symbolizować dany pojazd dlatego nie są
zbyt szczegółowe, gdyż mają cel inny od modeli dostępnych sklepach do złożenia
i prezentowania na wystawie. Niedługo zostanie zaprezentowana lista dostępnego w grze uzbrojenia.
Kolejnym istotnym zagadnieniem które
chcę omówić są tryby według których przebiegać może rozgrywka. Wyróżniamy trzy
główne tryby: tryb meczy, scenariuszy i podboju.
W trybie meczy otrzymujemy cztery czołgi
(jeden niemiecki, jeden radziecki, jeden amerykański i jeden angielski). Za ich
pomocą musimy bronić naszego sztabu, atakować sztab przeciwnika oraz niszczyć
jego czołgi. Za zniszczone czołgi i sztaby otrzymujemy punkty za które możemy
kupować lepsze czołgi. W tym trybie udział może brać teoretycznie dowolna ilość
osób.
Tryb scenariuszy szczegółowo opisuje
okoliczności, teatr działań i skład wojsk uczestniczących w danych operacjach. Jest to bitwa między dwoma
przeciwnikami których wojska i miejsce na którym toczy się bitwa są szczegółowo
określone.
Tryb podboju najpełniej wykorzystuje
potencjał systemu B&C. Jest to tryb maksymalnie dla czterech osób który
podobnie jak tryb scenariuszy rozgrywa się w realiach drugiej wojny światowej
jednak nie ogranicza się do pojedynczych bitew. W trybie tym kierując jedną z
nacji, budujemy fabryki, produkujemy
armię i podbijamy tereny przeciwników by ostatecznie go pokonać zajmując jego
stolicę. Możemy zawiązywać sojusze lub samodzielnie dążyć do celu, możemy
toczyć bitwy kolejno z każdym przeciwnikiem po kolei lub z wszystkimi naraz, w
tym trybie występuje duża dowolność. Teatrem działań tego trybu jest mapa
obejmując cały świat. Rozmieszczone są na niej surowce niezbędne do produkcji i
zaopatrzenia wojsk. To jak mapa jest duża i szczegółowa zależy od naszej
inwencji i kreatywności. W bitwach toczonych w różnych miejscach, zmuszających
do wykorzystania różnych pojazdów i taktyk, kryje się esencja systemu B&C
którego podstawą jest budowa i rozwój armii.
Szczegółów co do rozgrywki w
poszczególnych trybach dowiecie się z instrukcji, która zostanie wydana po przeprowadzeniu
testów.
W kolejnych postach będę prezentował
proces powstawania kolejnych modeli oraz ich krótki opis. Gdy już ten etap
zostanie zakończony przejdziemy do pierwszych testów prototypu gry. Gdy będzie ona
już skończona na łamach tego bloga zaprezentuję rozgrywkę we wszystkich jej
trybach. Udostępniona zostanie także instrukcja, modele i wszystko co niezbędne,
tak aby każdy był w stanie stworzyć swoją grę we własnym domu. Założone
zostanie także forum tak by użytkownicy mogli wymieniać się radami,
spostrzeżeniami, sugestiami oraz w celu zawiązania społeczności ludzi
skupionych wokół tejże gry.
Tak
jak wcześniej zapraszam wszystkie chętne osoby do współpracy.
Wszelkie
pytania proszę kierować na adres email: KampaniaProjekt@gmail.com
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz