wtorek, 9 lipca 2013

Czym jest Kampania

 

Parę słów o tym czym jest "Kampania"


W poprzednim wpisie wspomniałem o kilku zagadnieniach które teraz rozwinę.

Jak już wspomniałem wcześniej "Kampania" to projekt gry planszowej w realiach drugiej wojny światowej opartej na stworzonym przeze mnie systemie B&C (Build and Conquer). To bardzo prosty, podatny na modyfikację, sposób rozbudowy armii i wykorzystania jej do podbicia terenów przeciwnika. W uproszczeniu zakłada on budowę fabryk, dostarczenia do nich surowców z których produkuje się jednostki (czołgi, samoloty, artylerię, statki, działa samobieżne). Stworzone jednostki zawiązujemy w grupy bojowe, zaopatrujemy w paliwo i wysyłamy do walki z armiami przeciwników. W grze występują cztery nacje (USA, Wielka Brytania, Trzecia Rzesza, Związek Radziecki) różniące się uzbrojeniem. Inne właściwości mają wojska pancerne Wielkiej Brytanii, a inne Stanów Zjednoczonych, podobnie lotnictwo Trzeciej Rzeszy różni się od lotnictwa ZSRR. To sprawia że każdą nacją gra się nieco inaczej, gdyż należy wykonywać takie manewry w których możemy wykorzystywać zalety wojsk pancernych czy lotnictwa kierowanej przez Nas nacji. Przykładowo czołgi Wermachtu są z reguły kosztowne w produkcji, skomplikowane w budowie i paliwożerne, ich zaletą jest jednak dobre opancerzenie i duża siła ognia. Sprawia to iż Niemcy mają co prawda mniej czołgów, jednak mają one wysoką wartość bojową. Całkiem odwrotną sytuację zaobserwować możemy w armii USA. Są one nastawione przede wszystkim na ilość. Zalewają oni przeciwnika masą stali na całym odcinku frontu. Nie są one tak niebezpieczne jak czołgi niemieckie jednak swe wady nadrabiają ilością. Jeszcze inną filozofię prezentują na tym pole Brytyjczycy. Ich czołgi nastawione są na spełnianie konkretnych zadań (wspieranie piechoty, bądź też szybkie ataki na tyłach wroga).



Jednak system B&C to nie tylko budowa pojazdów o różnych właściwościach, dla różnych nacji. Ważną rolę odgrywa tu możliwość rozwoju. Wojska pancerne, lotnictwo, artyleria i wszystkie inne rodzaje uzbrojenia nieustannie rozwijają się przez co możemy używać do podboju coraz groźniejszego uzbrojenia. Pamiętajmy jednak że armie przeciwników również nieustannie się rozwijają. Często o wyniku bitwy decyduje nie tylko ilość, ale także jakość użytych jednostek, dlatego nieustanna ich modernizacja jest jednym z kluczowych czynników gry. Ewolucja naszej armii może przebiegać na dwa oddzielne sposoby. Albo poprzez produkcję, albo poprzez okres w którym toczona jest gra. 



Z poprzedniego postu dowiedzieliście się że gra toczona jest przy pomocy kości do gry i modeli. Modele do gry symbolizują poszczególne, pojedyńcze jednostki np. czołgi czy samoloty. Do tworzenia prototypu gry użyję zaprojektowanych przeze mnie papierowych modeli (ze względu na koszt i szybkość ich wytworzenia), czemu poświęcone będą kolejne posty na blogu. Być może z czasem zostaną one zastąpione przez inne, bardziej zaawansowane i zrobione z trwalszych materiałów. Mają one za zadanie jedynie symbolizować dany pojazd dlatego nie są zbyt szczegółowe, gdyż mają cel inny od modeli dostępnych sklepach do złożenia i prezentowania na wystawie. Niedługo zostanie zaprezentowana lista dostępnego w grze uzbrojenia.



Kolejnym istotnym zagadnieniem które chcę omówić są tryby według których przebiegać może rozgrywka. Wyróżniamy trzy główne tryby: tryb meczy, scenariuszy i podboju.


W trybie meczy otrzymujemy cztery czołgi (jeden niemiecki, jeden radziecki, jeden amerykański i jeden angielski). Za ich pomocą musimy bronić naszego sztabu, atakować sztab przeciwnika oraz niszczyć jego czołgi. Za zniszczone czołgi i sztaby otrzymujemy punkty za które możemy kupować lepsze czołgi. W tym trybie udział może brać teoretycznie dowolna ilość osób.



Tryb scenariuszy szczegółowo opisuje okoliczności, teatr działań i skład wojsk uczestniczących w  danych operacjach. Jest to bitwa między dwoma przeciwnikami których wojska i miejsce na którym toczy się bitwa są szczegółowo określone.



Tryb podboju najpełniej wykorzystuje potencjał systemu B&C. Jest to tryb maksymalnie dla czterech osób który podobnie jak tryb scenariuszy rozgrywa się w realiach drugiej wojny światowej jednak nie ogranicza się do pojedynczych bitew. W trybie tym kierując jedną z nacji, budujemy fabryki,  produkujemy armię i podbijamy tereny przeciwników by ostatecznie go pokonać zajmując jego stolicę. Możemy zawiązywać sojusze lub samodzielnie dążyć do celu, możemy toczyć bitwy kolejno z każdym przeciwnikiem po kolei lub z wszystkimi naraz, w tym trybie występuje duża dowolność. Teatrem działań tego trybu jest mapa obejmując cały świat. Rozmieszczone są na niej surowce niezbędne do produkcji i zaopatrzenia wojsk. To jak mapa jest duża i szczegółowa zależy od naszej inwencji i kreatywności. W bitwach toczonych w różnych miejscach, zmuszających do wykorzystania różnych pojazdów i taktyk, kryje się esencja systemu B&C którego podstawą jest budowa i rozwój armii.



Szczegółów co do rozgrywki w poszczególnych trybach dowiecie się z instrukcji, która zostanie wydana po przeprowadzeniu testów.



W kolejnych postach będę prezentował proces powstawania kolejnych modeli oraz ich krótki opis. Gdy już ten etap zostanie zakończony przejdziemy do pierwszych testów prototypu gry. Gdy będzie ona już skończona na łamach tego bloga zaprezentuję rozgrywkę we wszystkich jej trybach. Udostępniona zostanie także instrukcja, modele i wszystko co niezbędne, tak aby każdy był w stanie stworzyć swoją grę we własnym domu. Założone zostanie także forum tak by użytkownicy mogli wymieniać się radami, spostrzeżeniami, sugestiami oraz w celu zawiązania społeczności ludzi skupionych wokół tejże gry.



Tak jak wcześniej zapraszam wszystkie chętne osoby do współpracy.

Wszelkie pytania proszę kierować na adres email: KampaniaProjekt@gmail.com





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

J. T. Hartman - Czołgista z11 Dpanc od bitwy w Ardenach po dzień zwycięstwa

Od kilku dni, przeglądając strony o tematyce pancernej, zacząłem natrafiać na reklamy nowej książki związanej z tą tematyką. „Czołgista...