poniedziałek, 18 kwietnia 2016

O czołgach cz. 1

O czołgach cz. 1

Witajcie! Dziś pierwsza część cyklu o pojazdach pancernych w naszej grze. Dowiecie się z niego co nieco o zasadach jakie obowiązują grając czołgiem, jakie statystyki je opisują, jak się ona poruszają oraz jak używać ich do walki. Zapraszamy do lektury, wszelkie komentarze i uwagi mile widziane!


Czołgi w naszej grze opisują statystki takie jak pancerz (przód, bok oraz tył osobno dla kadłuba i wieży), penetracja działa oraz jego zasięg, ilość amunicji, prędkość maksymalna, rodzaj paliwa i jego spalanie oraz masa. Dziś omówimy opancerzenie pojazdów. W następnym wpisie zajmiemy się działami czołgów. W trzeciej części porozmawiamy o reszcie statystyk, a w czwartej postaramy się pokazać jak to działa w praktyce. Pragniemy jeszcze dodać że grze planszowej pewne uproszczenia są po prostu konieczne, dokładamy jednak starań by mimo nich wszystko było poukładane w logiczną całość.

 

Jak już wspomnieliśmy pancerze w naszej grze są podzielone na przód, bok oraz tył kadłuba oraz analogicznie dla wieży/nadbudowy. Wyjątkiem są oczywiście pojazdy które nie mają wieży lub nadbudowy (np. Hetzer czy Jagdpanther) wtedy opisywany jest tylko kadłub. Pierwszym uproszczeniem które zastosowaliśmy jest brak rozróżnienia na jakość pancerza tj. z jakich materiałów został wykonany, przez jaką nację oraz w jakim okresie. Podsumowując 100 mm pancerz ma zawsze taką samą odporność niezależnie czy należy do czołgu produkcji sowieckiej, niemieckiej czy amerykańskiej, niezależnie od okresu wojny. Drugim uproszczeniem jakie stosujemy jest podział opancerzenia na poziomy co 20mm. I tak pancerz o grubości od 1mm do 20mm to pancerz pierwszego poziomu. Pancerz o grubości od 21mm do 40 to pancerz 2 poziomu i tak dalej. W ten sposób boczny i tylny pancerz kadłuba Tygrysa wynoszący około 82mm ma pancerz 5 poziomu. 




Wszystko wydaje się raczej proste lecz tutaj dochodzimy do pancerzy pochyłych. Tak ukształtowany pancerze nie tylko sprzyjał rykoszetom, ale także takie jego ułożenie sprawiało że pocisk miał do przebicia dłuższą drogę. Jeśli ktoś nie wie o co chodzi proponujemy mały eksperyment. Trzeba zaopatrzyć się w linijkę i grubszą książkę. Następnie należy zmierzyć stojąca książkę linijką. Następnie przechylić ją pod kątem 45 stopni i przy takim jej ustawieniu należy dokonać ponownego pomiaru. 


A więc wiemy już że pochylony pancerz zwiększa grubość pancerza. Jak więc obliczyć grubość pancerza uwzględniając pochylenie? Trzeba skorzystać z wzoru skróconego mnożenia… To oczywiście taki mały żarcik (ten wzór chyba poza szkoła się nie przydaje), ale bez królowej nauk się nie obędzie.  Za przykład niech posłuży nam T-34. Obliczymy grubość jego przedniego pancerza kadłuba uwzględniając pochylenie czyli drogę jaką miałby przebić pocisk wystrzelony z wrogiego działa. Wzór który pozwoli nam to obliczyć jest bardzo prosty. Grubość pancerza dzielimy przez cos alfa kąta nachylenia pancerza mierząc od pionu. Podstawiając odpowiednie wartości odczytane ze schematu opancerzenia oraz tabeli wychodzi nam następujące działanie:

45mm/0,5=90mm

Gdzie 45 mm to grubość przedniego pancerza kadłuba, a 0,5 to wartość cos alfa dla pochylenia wynoszącego 60 stopni. Ten przykład idealnie obrazuje jak efektywnym sposobem pogrubienia pancerza jest jego odpowiednie nachylenie.


 

Jeśli macie ochotę możecie użyć tego wzoru dla wszystkich innych pojazdów. My dla poćwiczenia zostawiamy Wam Sturmtigera, prawdopodobnie najlepiej opancerzony pojazd w grze. Możecie napisać w komentarzach jaką grubość kadłuba z przodu posiadał uwzględniając naszą podziałkę (jeden poziom co 20mm). Czekamy na komentarze i uwagi!



 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

J. T. Hartman - Czołgista z11 Dpanc od bitwy w Ardenach po dzień zwycięstwa

Od kilku dni, przeglądając strony o tematyce pancernej, zacząłem natrafiać na reklamy nowej książki związanej z tą tematyką. „Czołgista...